Telefon

0708 775508

E-post

info@viljaochframgang.se

Detta är en ny typ av behandling som kombinerar vibrerande energi med infraröd värme .

Tillsammans ökar detta blodcirkulationen och påverkar energin i cellerna. Påverkar olika organ och vävnader i kroppen, vilket möjliggör positiva effekter på många olika sjukdomstillstånd och smärta. Ökar välbefinnandet och ger avslappning samtidigt som det påbörjar många förmånliga processer både i muskler och inre organ.

 

 

Andullationsmassage ges vid olika besvär akuta och kroniska som stressreducering och vid sömnproblem.

Andullationstekniken
Andullation är kombinationen av mekanisk vibration och djupverkande infraröd värme. Den tillåter alla att utnyttja denna innovativa teknik.

Andullationen är inte riktat mot ett specifikt organ eller organsystem, utan påverkar de väsentliga kroppsfunktionerna positivt. Det finns 5 grundläggande verknings principer där andullation kan ha en positiv inverkan vår kropp

Biofysikaliska verkningsprinciper

  • Ökad energi i cellerna.
    Stimuleringen av cellaktivitet har en positiv effekt på våra kroppar.
  • Överlagring av smärtsignaler
    Andullationen möjliggör neurofysiologisk och hormonell överlagring av smärtsignaler. Det betyder att positiva signaler förtränger smärtornas signaler.
  • Stimulans av blodcirkulationen
    En hälsosam blodcirkulation transporterar nödvändiga näringsämnen ut i vår kropp.
  • Igångsättning av avslappningsmekanismer
    Fysisk och mental avslappning samarbetar. Andullation löser upp spänningar och skickar positiva signaler i nervsystemet.
  • Stimulering av lymfflödet
    Det lymfatiska systemet är en viktig del av immunförsvaret. Regelbunden stimulering främjar ett stabilt immunsystem och en väl fungerande ämnesomsättning.

Lymfan och egenvård

Vad man själv kan göra för att hjälpa lymfan?

Fysisk aktivitet
Det finns flera anledningar att röra på kroppen regelbundet, en av dessa anledningar är att lymfan pumpas runt i lymfsystemet. Det är viktigt för hälsan i allmänhet och för lymfsystemet i synnerhet. Att hoppa studsmatta rekommenderas som en bra metod för att få lymfan att transporteras i lymfsystemet. Yoga ökar inte risken för lymfödem vilket har varit en uppfattning tidigare. Även morgonpromenader och rörelseövningarna rekommenderas

Andning
Djupandning enligt instruktionerna nedan är bra för lymfcirkulationen.
Andas djupt ner i magen så diafragman verkligen buktar. Diafragman är lymfans pump nummer ett. Många andas bara ytligt med bröstkorgen, detta är vanligt när vi är stressade.

Tåhävningar
Lyft hälarna och gå upp på tårna. Göres flera gånger under dagen.
Vadmuskeln är lymfans pump nummer två.

Egen massage
I armhålorna och i ljumskarna sitter lymfstationerna. Börja med att öppna stationerna genom lite massage. Det inget rätt eller fel. Sen vill du föra den tröga lymfan till stationen – alltså mot armhålan eller ljumsken. Den som är närmast. Detta gör du när du tvättar dig, när du torkar dig och när du smörjer in dig.

Änglavingar
“Änglavingar” precis som man gjorde i snön som barn. Nu görs de stående och gärna tillsammans med andningen och tåhävningar. Bra om du samtidigt kan göra dem i frisk luft utomhus eller vid ett öppet fönster. Börja med ett par djupa lugna andetag när du samtidigt sträcker upp händerna och går upp på tå. Fortsätt med andningen och tåhävningen och gör nu änglavingar. Detta kan du utföra flera gånger om dagen, gärna morgon och kväll.

Näring och Antioxidanter
Givetvis bör man äta bra mat och undvika skräpmat, inte bara för lymfsystemets skull utan för att varenda cell i kroppen ska må bra.  Forskarna har visat att oxidativ stress och oxidativa skador kopplat till åldrande förekommer i vissa lymfkärls väggar och kan bidra till att lymfsystem inte fungerar som det ska. Här är just C – vitamin, E vitamin och Selen som verkar minska lymfödem enligt forskning men även många andra är av betydelse för hela immunsystemet.

Återhämtning
Här är sömn och meditation centrala begrepp.
När det gäller sömn så är det bra om du kommer i säng innan kl. 23.00 och sover fram till minst 05.00. Det är under denna tid som kroppen återhämtar sig. Det är också viktigt att ha en god sömnkvalitet, att du sover lugnt. Något som kan vara till hjälp att få god nattsömn är att undvika blått ljus (det vi får från datorer, olika “plattor” mobiltelefoner och TV apparater) Det finns inbyggt i en del apparater att sätta ett gulaktigt ljus vid en speciell tidpunkt t.ex 21.00

Meditation är en bra metod för att stanna upp och få återhämtning under dagen. Det behöver inte vara så länge men en 5-10 minuter är bra. Har man sen mer tid så är en längre meditation bra.

Det viktiga är att inte känna måsten och tvinga sig själv. Bättre att tänka på andningen.

Citron
Drick en stor kopp varmt vatten med saften från en halv ekologisk citron varje morgon. Citron har en del antimikrobiella egenskaper vilket rent teoretiskt innebär att belastningen på lymfsystemet reducerar utan biverkningar.

Kalla och varma bad samt torrborstning
Skonsam torrborstning bidrar till ökad lymfcirkulation likaså växlande varma och kalla bad.