Om du fokuserar på det som känns bra skyddar du hjärnan, kroppen och själen mot utbrändhet, smärta och oro.

BÖRJA REDAN IDAG!

Tankar har makt Bestäm dig för att alltid tänka positivt.

Acceptera varje situation som den är. Koncentrera dig på det som är positivt i situationen, så finner du dig lättare till rätta.

Öva dig i konsten att vara tacksam: Varje dag kan fyllas med små glädjande ögonblick.

Le – för dig själv och mot andra! 

5 dagliga tacksamhetsrutiner

1. Innan du somnar på kvällen, tänk på 3-5 saker du är tacksam för från dagen, helst nytt varje dag. Skriv ner dem.

2. Påminn dig själv vad du uträttat under dagen. Beröm dig själv för.

3. Tänk igenom vilka människor som betyder något för dig och varför. Var tydlig, det förstärker tacksamheten.

4. Var nöjd med det materiella och försök bortse från det du inte har.

5. Tacka människor du har runt omkring dig. Både dem som du älskar och kassörskan, busschauffören. 

Tacksamhetsövning

Förlåtelseövning

  • Lägg handen på hjärtat
  • Fokusera på handen
  • Andas in genom näsan i 3 sekunder, andas ut genom näsan i 5 sekunder
  • Frammana en känsla av tacksamhet. Det kan vara något positivt i ditt liv, en tröja, en god frukost, vädret. Det behöver inte vara något stort, det räcker med det lilla.
  • Andas in den känslan – TACKSAMHET– känn hur den sprider sig i din kropp.
  • Hitta fler saker att vara tacksam över. Låt känslan växa och sprida sig i din kropp, i din omgivning runt dig, till andra människor, var helst du önskar ge av den.
  • Lägg handen på hjärtat
  • Fokusera på handen
  • Andas in genom näsan i 3 sekunder, andas ut genom näsan i 5 sekunder
  • Hitta känslan av förlåtelse,släpp taget och ge dig själv fri eller någon annan du önskar släppa
  • Sänd ett ljus till dig själv eller personen du vill försonas med. Det ger en skön frihetskänsla.
  • Andas in känslan av att släppa fri och förlåta
  • Låt känslan växa inom dig. Om det dyker upp nya tankar inom dig på situationer eller personer att släppa fria och förlåta – Gör det!

Att förlåta har stor effekt på kroppen. Att försonas med sig själv, att förlåta både sig själv och andra har en mycket välgörande effekt på både kropp och själ

Att förlåta någon och att be om ursäkt för något tar bort en stor tyngd som vilar på dina axlar.

Du kan förlåta och be om ursäkt både till levande och döda. Du gör det genom din tanke och känsla.

Behöver du hjälp så finns en kurs i sorgbearbetning som hjälper till med försoning, förlåtelse och ursäkter. Den innefattar mycket mycket mer och är på 8 veckor.


Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *