Här kommer två tester som visar hur du påverkas av dina tankar

Tänk dig hur du tar fram en citron och delar den med en kniv. Pressa några droppar av saften direkt i munnen. Känn hur det smakar. Hur reagerar du? Du kanske kunde känna effekten av din tanke och riktigt känna smaken av en citron. Du kanske även märkte en kroppslig reaktion, att det “sög” i mungiporna, salivutsöndringen ökade och magen förberedde sig för att ta emot något.

Ett annat exempel kan vara att du vantrivs på jobbet och får ont i magen när du är där. Det kan gå så långt att när du vaknar på morgonen och bara tänker på jobbet så får du ont i magen. Det kan vara som en “trigger” – en utlösande faktor bara att tänka på jobbet. Eller som en betingning (ett inlärt reaktionsmönster, tror jag man kan beskriva det som).

Man kan också lära sig att använda positiva “triggers”. Om du vid varje djupavspänningsövning t.ex. tänker orden “lugn och avspänd” så kan det så småningom räcka att säga de orden (även under stressiga förhållanden) för att bli mer lugn och avspänd. Övning ger färdighet.

Vi påverkas både av våra positiva och negativa tankar. Tänk om alla våra tankar förverkligas! Vilket ansvar vi skulle ha. Alla våra tankar blir som tur är inte verklighet. Det är svårt att påverka andra och yttre faktorer, men vi själva påverkas. Så använd den potentialen att påverka dig själv med tankens hjälp.

Försök fylla på med mer positiva konstruktiva tankar och minimera de negativa tankarna. Låt dina tankar vara mer här och nu, istället för i det förflutna eller i framtiden. Då hushållar du bättre med din energi och klarar bättre dagen idag.

En god vana är att varje kväll innan du lägger dig skriver du ner 3 eller 5 saker du varit nöjd med under dagen. Det kan var stort eller litet det viktigaste är att du är nöjd. 

Skaffa dig en fin anteckningsbok att skriva i, sen har du en bok på 365 dagar om dina goda, nöjda tankar och känslor.

Det kan vara något du gjort t.ex tränat, avstått från en frestelse, hjälpt någon på jobbet eller en känsla/tanke som gjort dig glad och tillfreds. Ja det kan innefatta mycket, det är du som ska känna dig nöjd

  • Så en tanke och skörda en handling.
  • Så en handling och skörda en vana.
  • Så en vana och skörda en personlighet.
  • Så en personlighet och skörda ett livsöde.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *